
فاطمه خورشیدی نیا -مدیر مسئول رسانه ی روز برتر
تناقضات آماری و شیوههای نادرست آمارگیری در کرمانشاه ادامه دارد و با استناد به همین آمارهای نادرست در دام تناقضها گرفتار شده ایم .
در گزارش اخیر میراث فرهنگی و گردشگری پیرامون آمار گردشگران نوروزی سال ۱۴۰۴ به مأخذهای آماری مختلفی استناد شده که هر یک تعریف خاص و متفاوت خود را دارد. برای همین این گزارش، نتیجه نادرستی بجای گذاشته است. در این گزارش از ورود و خروج خودروها با پلاک غیر بومی بیشتر استفاده شده است تا آمار مسافرین ساکن در هتل ها ؛تفرجگاه ها ؛سویئت ها؛هتل آپارتمان ها و ….که اگر بخواهیم آمارهای هر یک را تحلیل کنیم باید متناسب با تعاریف آماری آنها عمل کنیم، این در حالیست که چنین اتفاقی در گزارش آمار گردشگری استان نیفتاده است و نتیجهگیریِ نادرستی حاصل شده است.
حال این پرسش را میتوان مطرح کرد که چگونه وقتی در استان ما مرجع درستی برای آمارگیری از گردشگری وجود ندارد، اعلام میشود؛ آمار گردشگران در سال ۱۴۰۴ دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است ؟!
با اشاره به تناقضات مربوط به آمار گردشگران ورودی در گزارش میراث فرهنگی وگردشگری استان باید به این نکته اشاره کرد که براساس گزارش “آمار گردشگری” این سازمان در سال جاری دو میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر به کرمانشاه سفر کردند که درآمد حاصل از آن نیز باید مشخص گردد .
اگر این اعداد را بر هم تقسیم کنیم میزان هزینهکرد هر گردشگر در کرمانشاه و در آمد حاصل را نیز میبایست اعلام کنند که قاعدتا با هم جور در نمی آید .
یک بار برای همیشه هم که شده تکلیف آمار گردشگران ورودی باید مشخص شود چون این آمار در برنامه ریزی تصمیم سازان تاثیر زیادی میگذارد.
اتفاقات مختلف در کرمانشاه موجب میشود گردشگری دچار مشکل شود. ما امنیت داریم ولی تا یک حادثهای در استانمان رخ میدهد رسانههای داخلی و خارجی آن را برجسته نشان میدهند و گردشگر را میترساند؛ اگر میخواهیم آمار ورود گردشگران را به آمار دلخواهمان نزدیک کنیم ؛باید در ارائه گزارش به مردم صادق باشیم
مطالبه این روزهای رسانه های استان کرمانشاه پاسخ گویی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در زمینه ارائه آمارهای غلط است که در تصمیمات مدیران ارشد استانی تاثیر گذار است ؛آمار سازمان ميراث در مورد گردشگران نه مبناي محاسبات آماري درستي دارد، نه از روششناسي درستي برخوردار است و يك عدد ذهني است
اگر بخواهيم، بحث گردشگري را بر مبناي اهداف و انگيزههاي گردشگري تفكيك كنيم، كار آساني نيست؛ اما نميتواند غيرممكن باشد، چراكه شناسايي سفرهاي غيرگردشگري بسيار راحت است ؛آرزوانديشي جزو ويژگيهاي خوب بشر است؛ اما در بخش مديريت گردشگري، اين آرمانگرايي قابل توجيه نيست، چون برنامهريزي در حقيقت، مديريت خردمندانه است و بايد بر مبناي عقل، هدايت خردمندانهي برنامهها را برعهده گرفت.
بنابراين نميشود با آرزوانديشي و تخيلات به مديريت پرداخت. من فكر ميكنم كه درزمينه آمار گردشگری نوروز سال ۱۴۰۴ اغراق شده است.
شما حتما با خانوادهتان به رستوراني رفتهايد كه ناگهان شلوغ شده است و چون ميزبانان مهارت حرفهيي ندارند، از مهمان سفارش غذا را ميگيرند، اما هنگام پخش غذا، در هر ميزي يك چيزي كم است و آشفتگي بهوجود ميآيد و غذا بهموقع نميرسد يا غذا آنچه سفارش دادهاند، نبوده است، پولي كه دادهايد زياد است يا خدمات در حد نازل ارايه ميشوند؛بخش پذيرش ما و كل سيستم گردشگري قابليت كنترل را درهتل ها ؛رستوران ها و مسافرخانه ها را هم نداشت.
در آمار های ارائه شده به ورودی خودروها در ایام تعطیل اشاره شده است ؛رفتوآمد و ترافيكهاي جادهيي هر روز يك ريتم مشخص و طبيعي دارند. يعني هر روز يك تعداد نفر از يك مسير حركت ميكنند و دوباره بازميگردند.
وقتي اين كار در يك هفته بررسي شود، مشخص ميشود كه ريتم روزهاي كاري چهقدر است و در روزهاي تعطيل و نيمهتعطيل تغييرات اين ريتم مشخص ميشود و تفاضل ريتم روزهاي عادي با روزهاي تعطيل، اضافهي حركت نسبت به رفتوآمدهاي ثابت، نشان ميدهد كه يك جريان حركت ديگري وجود دارد
سپس يك آمارگيري نمونهاي از متوسط تعداد سرنشينها در اتوبوس 30 نفر و سواري چهار نفر انجام ميشود. با تمام اينها، ضريب خطايي كه در آن است، كمتر از 10 درصد است و اينجا سفرهاي گردشگري را از سفرهاي روزمره جدا ميكنند؛ ولي هيچكدام از اينها در آمارگيری استان ما بهكار گرفته نشدهاند.
درحاليكه اين كار سختي نيست، حتی بخشي از آمارگيري را از طريق كيوسكهاي عوارض كه در جادهها قرار دارند، ميتوان مشخص كرد
در پایان باید به عرض برسانم رسالت معرفی کرمانشاه به عهده بخش خصوصی نیست. بلکه معرفی کرمانشاه وظیفه دستگاه های دولتی بویژه سازمان میراث وگردشگری است که متاسفانه در ارائه آمار درست گردشگران هم کوتاهی کرده است .





